5 Eylül 2009

HAYIR DEMESİNİ ÖĞRENMEK yada İLETİŞİMİN ÖNEMİ..


Genc bir bayan. Yurt dışında yaşıyor. Birkaç yıl önce, yurt dışında 15 numaralı diş yatağına bir implant ve üzerine bir porselen kuron yapılıyor.. Şu an İstanbulda yaşıyor, ve günlerden birgün implant üstü porselen kuronu abutmentından kırılıyor. Yaşadığı semtte kendine bir hekim buluyor ve implant üstü kuronunu yeniletiyor.
Ve sorunlar başlıyor:
*Kuron komşu dişe çok baskı yapıyor, *aradan floss geçmiyor, *ağız kapandığında karşı dişle arasında aralık var ve en önemlisi, *dişeti incelmiş ve koleden diş çok yükselmiş...
Hastanın yakınmalarının haklı yada haksız olduğuna hiç girmeyeceğim..Önemi de yok..Sonuç olarak, hekim hastası ile ciddi bir iletişim sorunu yaşamış ve hastasını kaybetmiştir..( bana geldiğinde hastanın ağzında kuron yok, elinde yedek parcalar, ve parasını geri almış durumdaydı).
Hastanın yakınmalarını sabırla dinledim..Ve ağzını görmek istedim..Muayenemin sonucunda implant boynunda önemli miktarda sert ve yumuşak doku kaybı olduğunu fark ettim. Oysa hasta sürekli eski dişine benzemeyen bir kuron yapıldığını , estetiğinin bozuk olduğunu, yeni dişinin çok uzun olduğunu , öyle bir diş istemediğini , Almanya da böyle yapılmadığı , gibi yakınmalarını tekrarlıyordu.
Çıkarılacak dersler:
1.Koltuğa oturan hasta bir önceki doktorunu hararetle şikayet ediyorsa, bir süre sonra sizi de, başka bir diş hekimine, aynı hararetle şikayet etme olasılığı çok yüksektir.
Dolayısıyla, hekim hastasıyla bir olup meslekdaşını çekiştirmemeli. Hem etik değil, hem yararı yok..( Ben şöyle demeyi tercih ediyorum : Hanımefendi olan olmuş, hem hekiminizin hem sizin nasıl zorluklar yaşadığınızı hiç bilmiyorum, ve benim için çok da önemli değil... Gelin geçmişte olanların üzerine bir sünger çekelim. Ve, şimdi sizin için ne yapabileceğimizi konuşalım..) Her hastam bu söylediklerim karşısında farklı bir yanıt verir. Ama hemen hepsi," evet haklısınız, biz işimize bakalım" diyerek bitirirler.
2.Hastayı çok iyi dinleyin.. Beklentilerini tesbit edin. Eğer bu beklentiler yüksek ise veya gerçekci değilse bunu uygun bir şekilde hastaya hissettirmelisiniz. (Boyun bölgesinden kemik ve dişeti kaybetmiş bir implant üzerine yaptığınız kuron doğal diş üzerine yaptığınız kuron gibi olamaz.) Çıkacak sonucu hasta ile paylaşmalısınız. Yapılamıyacak bir estetik görünüm için söz vermemelisinz. Hasta gerçeklerin dünyasına indirilmelidir..Böylece ,iş bittiğinde hayal kırıklıkları yaşanmaz.
3. Yapılacak işlem ile ilgili yeterli bilginiz yoksa, teknik ile ilgili yeterli değildeniz; işe hiç girmeyin.. Binbir zahmetle kazandığınız bir hastayı( ve en kötüsü yakınlarını, refere edenleri ) kaybetmeniz an meselesidir.

Artık pek çok hasta "bilmediğini bilen" , " meslekdaşını kötülemeyen" doktoru takdir ediyor. Böyle hastaya rastlamadınız mı?

Hiç yorum yok: