12 Şubat 2010

MALİYET HESABI


Hesap yapmak önemli. Okulda bize hiç öğretilmeyen konuların başında klinik işletme hesapları geliyor..Okulda öğretilmez, çünkü onlar da bilmezler..
Oysa diş hekimliği kliniği yönetmek için hesap bilmek gerekiyor.
Bir arkadaşım anlatıyor: " hasta gelmiş pazarlık ediyor.. Ben kuronu 100 liraya yapıyorum..hasta 60 lira ödeyebilirim diyor, katı olsam hasta kaçacak, hesap ediyorum. 60 lira alsam, 20 lira teknisyene vereceğim, bana kalır 40 lira. 5 üyeli bir köprü yapacağım, 5 çarpı 40, 200 lira bana kalacak.."..
Yanlış.. Bütün startejiyi bu hesaba göre yapan dişhekimi kaçınılmaz olarak batışa doğru gider. Nerede kira, nerede personel, elektirik, su, vergi..?
Her diş hekimi kafa başı maliyet hesabı yapmalıdır. Bir ay ( ya da bir yıl ) içinde tüm klinik masrafları toplanır ve kliniğin o ay içindeki cirosuna ( yapılan işlem değil , yapılan tahsilat miktarı ) bölünür. Küçük büyüğe bölünür. Sonuçta  0.40 gibi bir rakam çıktığını kabul edelim. İşte buna "kafa başı maliyet" deniyor.( over head ) Bu kısaca şu demek: Bir işlem karşılığı kliniğe giren her 100 liranın 40 lirası masrafa gidiyor. Bu durumda, uzman hekime % 50 verirseniz, kliniğe %10 kalır. Uygun mu ?
Önce kafa başı maliyet yapmasını öğrenmeliyiz.. Akıntıya kürek çekmeyelim diye.

Hiç yorum yok: