15 Ekim 2017

GENÇ HEKİM, YENİ HEKİM, USTA HEKİM PASLAŞMALARI...

Bir usta hekim için, "Genc" bir hekimle çalışmak birçok açıdan yararlı olabilir..
En önemlisi, usta hekim zaman kazanır ve kliniğin verimliliği artar ve bazan yorucu iş yükü azalır.. Bununla beraber, usta hekim yıllar içinde kazandığı deneyimi/birikimi genç hekime kısa yoldan geçirerek "bildiklerini kendine saklamadan " yokolup gitmek anlamsızlığından uzaklaşmış olur..

Ancak bu geçişi/düzenlemeyi gerçekleştirmek "zor" bir iştir..Birden fazla belirsizlik ve kişiye bağlı pekçok engel bulunur..Pek çok dostum-meslekdaşım başlayıp, vazgeçmişlerdir..

İlk genç hekim (buna, asistan diş hekimi diyelim) deneyimim 1990 lara dayanır..Bu yazıyı okuyan genç meslekdaşlarımın bazıları, o tarihte henüz doğmuş olmalılar..Sonra sayı kaça yükseldi, bilmiyorum..Pek çoğu zamanla "çok ışıltılı" meslekdaşım durumuna yükseldi.. Gururlanıyorum..

Genç bir hekimin, işe başlaması usta hekimi asiste etmesiyle başlar..Bu, tedavi işlemlerinde "standart" yaratma anlamında önemlidir..Ancak bu aşamadan geçiş sancılıdır..
........."Kanal tedavisine asistan hekim başlamıştı..Bir nedenden ötürü, arada ben devraldım. Kanalı temizledim, genişlettim ve kanala medikasyon  koyup hastayı gönderdim. Akşam üzeri geç saatte acil telefona çağrıldım. Kanal hastası arıyordu, çok  ağrısı vardı ve telefonda sekretere söyleniyordu. Nasılsınız deyince" beni genç doktora bıraktınız, O da ne yaptıysa, bakın şimdi çok ağrım var..." diyordu..Once biraz sakinleştirdim, sonra "hanımefendi yanlış hatırlıyorsunuz, dişinize  ilaç koyan bendim,  doktor hanım değil" dediğimde ise "yok siz yapmadınız " diye ısrar ediyordu..." 

Evet, geçiş zordur. Asistan hekimin "genç iyi hekime " terfi etmesi sancılıdır. Ama mümkündür..Biraz usta hekime , biraz genç hekime, biraz da klinik çalışanlara bağlıdır..

Bu evrede çok yanlışlar yaptım, galiba arada yine de yapıyorum..Geri dönüşler, oldu, vazgeçmeler, bol-bol eleştiriler..
Ama 25 yıldan öteye,  hem çok deneyim kazandık hem de çok sayıda "muhteşem hekim" kazandırdık, piyasaya..
Nasıl olacak, ne yapılmalı derseniz; herkes için - her koşulda uygulanabilir olmasalarda, birkaç madde ile paylaşalım..

 - Diğer çalışanların (hemşire , sekreter, teknisyen, vs.) önünde genç hekim için olumsuz cümleler kurmamalısınız..Bunu hemen, "yeni genç hekime" karşı olumsuz bir argüman olarak kullanırlar, zamanla istismar edebilirler..
- Genç hekimin bilgi ve becerisini hiçbir zaman (özellikle açık ortamlarda) kendinizinki ile  kıyaslamayın..Unutmayın, siz de bir zamanlar genc ve acemiydiniz..
- Genç hekim, başlangıçta,  uzun bir süre (belki bir yıl )  , bireysel üretim yapamıyacak ve muayenehanenin büyümesine katkısı olmayacaktır..Ancak, zamanla gelişmesine katkı yaparsanız, verimliliğe ve büyümeye etkisini beklemelisiniz ve  ölçmelisiniz..
- Genç hekimin randevu listesinde "eski hastanızın" ismini gördüğünüzde geri almaya çalışmayın ve buna kızmayın, önlemeye çalışmayın..Yönetmelisiniz.
- Başlangıçta sadece küçük vakaları ve önemsiz işleri genç hekime bıraksanız bile, zamanla, " daha büyük ve kapsamlı " tedavileri de O na bırakacağınızı kabul etmelisiniz..Sürekli küçük ve önemsiz işlerle yetinmesini beklememelisiniz..
- Lider ,yol gösteren ve "öğreten usta" (mentor) olmalısınız..Genç hekimdeki gelişmeyi izlemeli ve yönetmelisiniz. Onu hastalarınıza ve meslekdaşlarınıza güvenle takdim etmelisiniz..Onunla her ortamda övünmelisiniz..


Unutmayın , O nun gelişmesinde - ustalaşmasında sizin katkınızı herkes bilecektir..🙏

Hiç yorum yok: